Koordynacja ruchowa

koordynacja ruchowa

Koordynacja ruchowa

O koordynacji ruchowej dużo mówi w kontekście każdego sportu, jednak mało kto wie, z czym ma do czynienia. Trenując piłkę nożną, nie można ominąć tego tematu. Dowiedzcie się zatem, czym tak naprawdę jest koordynacja ruchowa, jaki ma wpływ na podnoszenie umiejętności sportowych i jak poprawić swoje zdolności w tym aspekcie.

Co to jest koordynacja ruchowa?

Koordynacja ruchowa to jeden z tych elementów, który jest niezwykle ważny, a który często ignorujemy. Błędne jest myślenie, że czynności koordynacyjne mamy już niejako odgórnie określone i nie da się ich poprawić. Da się. Ba, nawet trzeba!

Koordynację ruchową uznaje się za jeden z najważniejszych elementów sprawności człowieka. Określa ona m.in. umiejętności zręczności, utrzymanie równowagi, zwinność, zręczność, a inna jej ważna rola to minimalizowanie występowania kontuzji. Pozwala ona także zwiększyć czas reakcji, co jest niezwykle ważne podczas uprawiania chociażby piłki nożnej, gdzie jest ciągła presja czasu.

Z pomocą koordynacji ruchowej możemy sterować własnym ruchem. Dzięki niej kształtujemy zdolność uczenia, a także zdolność adaptacji motorycznej.

Za celowe realizowanie złożonych czynności ruchowych odpowiada równoczesne funkcjonowanie różnych grup mięśniowych oraz układ nerwowy. Ich płynna współpraca pozwalająca na wykonanie ruchu lub łańcucha zadań ruchowych to właśnie koordynacja.

Za zgranie czasowo ruchów odpowiada błędnik. To dzięki niemu możemy utrzymywać równowagę, czy poruszać się (chodzić, biegać). Bardzo ważny w kontekście koordynacji ruchowej jest także wyżej już wspomniany układ nerwowy. Z pomocą zmysłów i analizatorów czuciowych odbiera on sygnały „z zewnątrz”, które po przetworzeniu w mózgu, są dalej przekazywane do układu ruchu. Warto wiedzieć, iż koordynację ruchową wykorzystujemy zarówno w dobrze nam znanych ruchów, jak i w każdej nowej sytuacji, która wymaga wykonywania czynności ruchowej.

Jak poprawić koordynację ruchową

Uznaje się, że koordynacja ruchowa najlepiej rozwija się u dzieci w wieku od 8 do 12 lat. Pamiętać jednak należy, że rozwój jest kwestią indywidualną i mogą pojawiać się różnice z tego wynikające. Tak czy inaczej, mówimy o wieku szkolnym, więc niezmiernie ważne jest, aby dziecko aktywnie uczestniczyło w tym czasie w zajęciach wychowania fizycznego. Dzieci podstawowe czynności ruchowe wykonują głównie podczas zabawy i różnego rodzaju gier, co ułatwia kształtowanie procesów koordynacyjnych. Brak pracy nad koordynacją w odpowiednim wieku może powodować problemy z wykonywaniem ruchów i ogólnie pojętej aktywności fizycznej.

Spokojnie jednak koordynację ruchową mogą kształtować także dorośli. Oczywiście wcześniejsza praca pozwoli na skuteczniejszy rozwój zdolności ruchu.

W przypadku osób dorosłych należy wykonywać odpowiednio dobrane ćwiczenia, które w efekcie dadzą poprawę ogólnie pojętej koordynacji, a patrząc przez pryzmat treningu sportowego ich zręczność, zwinność, równowagę, rytm, świadomość przestrzeni, czy adekwatość ruchu.

Ćwiczenia wpływające na poprawę koordynacji ruchowej

Aby poprawić koordynację ruchową, należy podczas treningu wykonywać dostosowane ćwiczenia. Ale to nie wszystko, bowiem na poprawienie koordynacji ma wpływ uprawianie sportu jako takiego! Tak więc wszelkie gry, czy każdy trening, mogą przyczynić się do jej poprawy.

Jeśli jednak chcesz skupić się stricte na kształtowaniu twoich zdolności koordynacyjnych, poniżej kilka ćwiczeń, które Ci to umożliwią (możesz wykorzystać je jako element standardowego treningu, który preferujesz).

  • drabinka koordynacyjna – idealna opcja znana głównie z zajęć piłkarskich. Pozwala wykonywać różne ćwiczenia jak bieg naprzemienny, bieg boczny, skipy i wiele więcej
  • bosu – to specjalny przyrząd dedykowany do wykonywania ćwiczeń na koordynację
  • skakanka – dzięki niej rozwijamy nasze ciało nie tylko pod kątem sprawności motorycznych, ale także koordynacji
  • pływanie – popularne style pozwalają na skuteczne kształtowanie koordynacji
  • sporty walki – ćwiczenia niezbędne do trenowania sportów walki, są bardzo dobrą opcją
  • jaskółka – to ćwiczenie pozwala na kształtowanie równowagi, uczy umiejętność utrzymywania pozycji
  • bieg ze zmianą kierunku i szybkości
  • równoważnia – to jedno z podstawowych ćwiczeń zarówno dla dzieci, jak i dorosłych na poprawę koordynacji
  • burpee – należy do ćwiczeń, które kompleksowo rozwijają fizycznie
  • przewroty w przód i w tył – popularne fikołki znakomicie rozwijają m.in. koordynację i umiejętność utrzymywania pozycji

Pamięć ruchowa

Jest niezbędna w naszym życiu. To dzięki pamięci ruchowej wykonujemy różne czynności automatycznie. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak chodzimy, jak się ubieramy, pracujemy – to wszystko robimy z automatu. Dlaczego poruszam w tym miejscu temat pamięci ruchowej? Z prostego powodu – dobrze wykształcona koordynacja ruchowa, rozwija pamięć ruchową, a co za tym idzie, wykonujemy pewne czynności lepiej, nie zwracając na nie uwagi. Jest to niezmiernie ważne szczególnie podczas uprawiania sportu.