Skakanka – trening, ćwiczenia, rezultaty

skakanka

Uważa się, że służy głównie do zabawy. Kawałek sznurka i dwie rączki – banalna wręcz budowa. W użyciu też niezbyt skomplikowana. Skakanka – bo o niej mowa, to niedoceniany przyrząd do treningu, który potrafi zdziałać cuda! Przeczytaj post i dowiedz się, co możesz zyskać dzięki skakaniu na skakance i czym może Cię ona zaskoczyć. Zapraszam!

Co daje trenowanie ze skakanką

Trening ze skakanką praktycznie nie ma minusów. No, może oprócz złości sąsiadów, jeśli będziesz ćwiczyć w bloku 😉  Sam przyrząd jest mały, zmieści się bez problemu w szufladzie, a do ćwiczeń nie potrzeba ani wiele miejsca, ani specjalnych warunków. Możesz skakać wszędzie i o każdej porze dnia i nocy. Ważne, żeby móc swobodnie manewrować skakanką podczas skakania i aby podłoże było stabilne. Skakać możesz zarówno w domu, jak i na świeżym powietrzu. Skakanka jest tania (jej cena nie przekracza kilkunastu złotych i ogólniedostępna). To doskonały przyrząd do codziennej aktywności.

Osobiście zakochałem się w skakance po seansach Rocky’ego. Podczas przygotowań do walk, Balboa prawie zawsze korzystał ze skakanki. Po setnym obejrzeniu filmu zacząłem drążyć temat. Co tak właściwie ma na celu i co daje taki trening? To, co odkryłem, przeszło moje najśmielsze oczekiwania 😮

Chcesz schudnąć, a nie masz czasu na siłownię? Skacz na skakance! Półgodzinna (tak, tak wystarczy zaledwie 30 minut) przygoda z tym sznurkiem pozwoli Ci szybko spalić nawet 400 kalorii! Dla przykładu porównywalny wynik osiągniesz po 5 km standardowego joggingu. Trenując codziennie, w błyskawicznie pozbędziesz się zbędnej tkanki tłuszczowej. Dlaczego skakankę można nazwać idealnym narzędziem do fitness? Bo skakanie na niej uruchamia wszystkie partie mięśni, a to oznacza, że Twoje ciało pracuje, kalorie się spalają, sylwetka rzeźbi, a to wszystko możesz osiągnąć bez wychodzenia z domu. Skakanie – a więc bądź co bądź trening na skakance – stymuluje krążenie krwi, zwiększa tętno, poprawia pracę serca i układu krwionośnego, wzmacnia mięśnie i pozytywnie wpływa na elastyczność Twoich stawów.

Tej zimy moja drużyna dużo ćwiczyła ze skakanką. Sprzęt ten był w użyciu praktycznie na każdych zajęciach. Dlaczego tak „katowałem” swoich piłkarzy? Otóż trening ze skakanką to kształtowanie wytrzymałości organizmu, szybkości, a także zręczności, koordynacji i równowagi. Skakanie na skakance pozwala wkroczyć na wysoki zakres tętna już po krótkiej chwili, mieliśmy zatem świetny trening wytrzymałościowy i oddechowy, o wytrzymałości mięśniowej i poprawie pracy nóg nie wspominając.

Jak skakać na skakance

Używanie skakanki wcale nie jest takie proste, jak się z pozoru wydaje. Aby w pełni wykorzystać jej potencjał, trzeba nauczyć się skakać, a to może pochłonąć trochę czasu. Skakanie na skakance wymaga dobrej koordynacji ruchowej i tego nie przeskoczymy. Ale spokojnie, przy odrobinie samozaparcia jesteś w stanie opanować odpowiednią technikę, nie tracąc zbyt dużo czasu. Możesz nauczyć się skakać nawet w kilkanaście minut 🙂

Co musisz zrobić, aby zoptymalizować swój trening z użyciem skakanki:

👉  należy bezwzględnie pamiętać o rozgrzewce!

👉  dopasować długość skakanki do długości swojego ciała – optymalna długość jest wtedy, kiedy stajemy na środku sznurka, a jego końce sięgają nam do ramion

👉  skakanka powinna być obracana ruchem nadgarstków

👉  skoki powinny być raczej niskie

👉  wykonywać różne ćwiczenia, co pozwoli uatrakcyjnić trening i zachować odpowiednią jego dynamikę

👉  ćwiczyć na skakance regularnie – na początek kilka razy w tygodniu po kilka minut skakania, z czasem zwiększać intensywność

👉  zwrócić uwagę na swój strój – ma on nie krępować ruchów, być wygodny i komfortowy

👉  odpuścić skakankę powinny osoby cierpiące na niewydolność sercową, kłopoty z krążeniem, czy nadmierną nadwagą

👉  połącz skakankę z innym rodzajem treningu np. siłowym

Ćwiczenia ze skakanką

Przyszedł czas na przedstawienie Wam kilku rodzajów treningów ze skakanką. Oczywiście każde z ćwiczeń jest na miarę Twoich możliwości 👍 Możesz je łączyć w trakcie wykonania jednego obwodu, wykonywać po kolei, czy obrać indywidualną, dopasowaną do swoich możliwości strategię.

⭐️  nazwijmy to skakaniem klasycznym – skaczesz obunóż z lekko ugiętymi nogami

⭐️  skakanie na jednej nodze – lewa, prawa, kombinacje

⭐️  pajacyk – dokładnie jak w ćwiczeniu o tej samej nazwie skaczemy, układając stopy raz na zewnątrz, raz złączone

⭐️  styl narciarski – stopy złączone, skaczesz raz w lewo, raz w prawo

⭐️  przód tył – stopy razem, skaczesz raz do przodu, raz do tyłu

⭐️  z naskokiem – wykonujesz naskok przed właściwym przeskokiem (podwójny skok)

⭐️  lajkonik – przeskakujesz z nogi na nogę

⭐️  na krzyż – wprawiając skakankę w ruch, krzyżujesz ramiona

⭐️  speed jump – na maksymalnym przyspieszeniu

Oczywiście kombinacji i stylów jest więcej. Zachęcam do próbowania i eksperymentowania.

Skakanka efekty

Skakanka to kompletny trening, o który warto rozszerzyć nasze plany sportowe. Pomoże Ci kształtować sylwetkę, dbać o linię i ciało, zwiększyć możliwości organizmu. Dzięki niej zwiększysz swoją wytrzymałość mięśniową, kondycję, poprawisz zręczność i koordynację. To idealna narzędzie fitness wyciśnie z Ciebie siódme poty, ale da także ogromną satysfakcję i… mnóstwo frajdy, bo to także świetna zabawa. Wpływ na sylwetkę to jedno, a wprawienie w dobry nastrój to drugie 🙂

Jeśli do ćwiczeń podejdziesz poważnie, będziesz trenować regularnie i dodasz do skakania także inną aktywność, na efekty nie będziesz długo czekać! Używanie skakanki w treningu powinno wejść każdemu w nawyk bez względu na płeć, czy wiek. Po prostu warto wybrać ten rodzaj aktywności, gdyż niesie ze sobą same korzyści.

Zachęcam każdego do spróbowania i wpisania tego rodzaju ćwiczeń do swojego treningu. Będziesz lepiej wyglądać, a przy okazji polepszy się Twoje samopoczucie.