Skip A, skip B, skip C, skip D

sprzęt trenerski

Każdy z nas miał (a przynajmniej powinien mieć) pierwszy kontakt ze skipami w szkole. Dla niektórych te ćwiczenia były prawdziwą udręką (czemu?). Nie są one ani zbytnio skomplikowane, ani nie powinny być zbytnio obciążające, gdyż czas ich wykonania w szkolnych warunkach nie jest długi. Tak czy inaczej, skipy ciągną się za aktywnymi fizycznie ludźmi praktycznie całe życie, więc należy je po prostu polubić.

Co to jest skip?

W warunkach piłkarskich skipy prawie zawsze wykonywane są jako element rozgrzewki. Te ćwiczenia mają na celu poprawienie siły biegowej, która jest niezbędna nie tylko maratończykom, ale również piłkarzom. Skipy poprawiają także wydolność i wytrzymałość, co pozwala łączyć przyjemne.. a sorry 😉 pożyteczne z pożytecznym. W związku z tym trenerzy oprócz rozgrzewki wykorzystują je jako rodzaj treningu właściwego. Podczas wykonywania skipów poprawiamy wydolność, wytrzymałość mięśni oraz stawów, doskonalimy technikę biegu i zwiększamy zakres ruchu w stawie biodrowym, kolanowym i skokowym.

Wcześniej wspomniałem, że skipy w szkole nie są zbyt obciążające i jest to prawda, jednak świadome wykonywanie skipu jako elementu treningu i przykładanie się do niego, mocno oddziałuje na stawy, mięśnie i ścięgna, warto więc podchodzić do tematu poważnie i wykonywać ćwiczenie poprawnie technicznie, co uchroni przed ewentualnymi urazami.

Skipy to dynamiczne ćwiczenia, więc stosuje się je na krótkich odcinkach do maksymalnie 200 metrów w seriach.

Każdy rodzaj skipu to naśladowanie poszczególnych etapów ruchu w biegu.

Ciekawostka: „Wynalazcą” skipów jest nieżyjący już Polak Gerard Mach – sprinter i trener, olimpijczyk z Helsinek 1952.

Rodzaje skipów?

Skipy dzielą się na cztery główne rodzaje – A, B, C i D. O ile A i C zna chyba każdy, to B, a szczególnie D są dość mało popularne.

Skip A

Najprościej rzecz ujmując, skip A polega na unoszeniu na przemian kolan w górę do uzyskania kąta prostego między udem podnoszonej nogi, a tułowiem (który powinien być delikatnie pochylony do przodu). Ręce przy tym ćwiczeniu pracują jak podczas biegu. Należy przestrzegać techniki ruchu, który powinien być dynamiczny, rytmiczny i właściwie skoordynowany. Stopa jednej i drugiej nogi powinna jak najszybciej dotykać podłoża, a palce stóp mają być zadarte w górę od momentu odbicia od podłoża, aż do ponownego z nim kontaktu.

Skip A najbardziej ze wszystkich rodzajów buduje siłę biegową.

Skip B

Często mylony ze skipem C (ale tylko przez nazwę, bo samo ćwiczenie nie jest podobne). Przez wzgląd na złożoność ruchu uznawany za najtrudniejszy rodzaj skipu. Podczas rytmicznego kroku stopa wędruje pod pośladek, po czym zostaje wyrzucona w przód aż do całkowitego wyprostowania, a następnie swobodnie opada na podłoże. Tułów powinien być wyprostowany, a ręce utrzymywać pracę jak podczas zwykłego biegu.

Aby opanować odpowiednią technikę wykonywania skipu B, dobrze jest zacząć od ćwiczenia w marszu.

Skip C

Pospolicie po piłkarsku – „pięty o pośladki” 🙂 To chyba najłatwiejsza forma skipu. Doskonale sprawdza się jako metoda rozciągania mięśnia czworogłowego uda. Ćwiczenie to polega na rytmicznym zginaniu nogi w kolanie, aż do momentu gdy pięta dotknie pośladka. Ręce podejmują pracę jak podczas zwykłego biegania. Podczas skipu C nie należy pochylać tułowia do przodu! Tutaj również trzeba pamiętać, aby palce stopy podczas wykonywania ćwiczenia były zadarte.

Skip D

Nie wiem dlaczego, ale najbardziej niedoceniany rodzaj skipu. Polega on na wykonywaniu podczas marszu lub biegu „nożyc” wyprostowanymi nogami. Skip D doskonale działa na mięśnie brzucha i mięśnie czworogłowe ud i pośladków. Bardzo ważna jest odpowiednia technika wykonywania skipu. Palce stopy nogi wędrującej do góry powinny być zadarte tak, jak w przypadku innych skipów. Tułów delikatnie odchylony w tył. Każda noga musi być wyprostowana w kolanie.

W piłce nożnej stykamy się również z modyfikacjami w.w skipów.

Zarówno skip A, jak i B, C i D to doskonała forma ćwiczeń dla piłkarzy.